Koty, psy, fretki, chomiki bez tajemnic

Sklep zoologiczny // Portal zoologiczny » Koty » Żywienie kotów » Żywienie kociąt

Żywienie kociąt

65
  • przez Portal Zwierzakowo.pl
  • opublikowano w Koty · Żywienie kotów
  • — 22 Cze, 2009
Żywienie kociąt
Żywienie kociąt

Prawidłowe żywienie kota jest bardzo istotne na każdym etapie jego rozwoju. Kocięta, koty dorosłe oraz starsze mają swoje specyficzne potrzeby żywieniowe, na które powinniśmy odpowiadać podając właściwy dla nich rodzaj pokarmu. Etap wzrostu to bardzo istotny moment w życiu każdego zwierzaka.

Bezpłatny newsletter - najnowsze artykuły w twojej skrzynce.

W tym czasie szczególnie ważne jest podawanie wartościowego, zbilansowanego pokarmu, który dostarczy organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. W diecie kociąt bardzo ważna jest wysoka zawartość białka i tłuszczy, a także wyższa niż w karmie dla dorosłych kotów ilość wapnia.

Kontrolowany przyrost masy ciała

Jednym ze wskaźników prawidłowego rozwoju naszego mruczka jest właściwe przybieranie na wadze. Kocięta są bardzo aktywne, sporo energii wykorzystują również w procesie wzrostu, dlatego też pokarm im podawany powinien być odpowiednio kaloryczny. Kontrola masy ciała jest bardzo istotna nie tylko ze względu na ryzyko podawania zbyt ubogiego w kalorie pokarmu, ale także po to by uniknąć przekarmienia mogącego w przyszłości skutkować nadwagą.

W zależności od rasy i etapu wzrostu dzienne przyrosty masy ciała wahają się w granicach 10-30g. W razie wątpliwości możemy zabrać kociaka na kontrolę do lekarza weterynarii. Większość kotów kończy etap wzrostu około 12 miesiąca życia, jednak rasy większe takie jak Maine Coon rosną wolniej i dłużej.

Początki – wprowadzanie pokarmów stałych

żywienie kociąt

Royal Canin Babycat – miękki mus dla małych kociąt

Przez pierwszy okres swojego życia kocięta żywią się wyłącznie mlekiem matki. Do około 4 tygodnia życia nie wprowadza się im żadnych innych pokarmów. Mleko kotki jest bardzo bogate w białko, co wspomaga wzrost kociąt. W przypadku konieczności dokarmiana osesków lub gdy np. znajdziemy porzucone maleńkie kocię, konieczne jest podawanie specjalnego preparatu mlekozastępczego za pomocą małej butelki ze smoczkiem. Nigdy nie należy karmić kociaka mlekiem krowim, gdyż ma ono dla niego zbyt mało białka przy jednoczesnej dużej zawartości cukrów.

Około 4 tygodnia życia kocięta są powoli odsadzane od matki. Możemy zacząć wprowadzanie pokarmów stałych. W przypadku tak małych mruczków będzie to na początku niewielka ilość mokrej karmy lub rozmoczonych w wodzie, czy kocim mleczku chrupek. Podajemy je w płytkiej miseczce albo na palcu cierpliwie ucząc kociaka nowego sposobu jedzenia, jakim jest gryzienie i zlizywanie pokarmu. Malec będzie jeszcze zapewne przez jakiś czas ssał matkę lub wymagał dokarmiania mleczkiem z butelki.

W diecie każdego kota bardzo ważna jest wysoka jakość pokarmu. Starajmy się zawsze zwracać uwagę na skład pokarmu. Niedojrzały układ trawienny kociaka wymaga szczególnie delikatnego, wartościowego pożywieniaStopniowo udział pokarmów stałych w diecie kotka się zwiększy. Będziemy sobie mogli także pozwolić na większą różnorodność. Warto bowiem przyzwyczaić kocię do różnych smaków i konsystencji pokarmu. Podawajmy mu zatem karmę suchą, ale także karmę mokrą, delikatne, podgotowane mięso (np. indyka), musimy przy tym uważać, żeby nie wprowadzać zbyt wielu pokarmów naraz, gdyż niedojrzały układ trawienny może mieć problem ze zbyt zróżnicowaną dietą. Z wagi na to, że kocięta do 4 tygodnia życia piją wyłącznie mleko matki, a później jeszcze do około 2-3 miesiąca bardzo potrzebują jej obecności nigdy nie zabierajmy kotce kilkutygodniowych kociaków. Część tzw. „pseudohodowców” i mniej świadomych opiekunów często proponuje nam zakup lub adopcję kotka, gdy ma np. 3 tygodnie. Taka mała kuleczka jest niewątpliwie śliczna, ale pośpiech w odłączeniu kociaka od matki i rodzeństwa jest bardzo niewskazany, kociak jest narażony nie tylko na gwałtowny spadek odporności i niewskazaną w tym wieku zmianę pożywienia, ale również jego rozwój zostaje zachwiany, gdy nie może przebywać i bawić się z rodzeństwem.

Żywienie kociąt starszych

Większość osób dostaje pod opiekę kocięta starsze, mające około 2-3 miesięcy lub więcej; są to kotki odżywiające się już wyłącznie pokarmem stałym, ciągle jednak duże znaczenie ma zarówno jakość pokarmu, jak i odpowiednie jego zbilansowanie. Osiągnięcie odpowiednich proporcji białka, tłuszczu, węglowodanów a także witamin w żywieniu domowym jest często trudne i czasochłonne, dlatego coraz więcej osób karmi kociaki gotowymi pokarmami suchymi i mokrymi podając dodatkowo np. gotowane lub surowe mięso. Producenci wysokiej jakości suchych karm np. Hill’s, Royal Canin, ProPlan, czy Sanabelle, starają się dobrze zrównoważyć proporcje składników odżywczych w swoich produktach, ponadto są one często wzbogacone specjalnymi kompleksami i formułami wspomagającymi wzrost i odporność kociąt.

Każda zmiana karmy u kociaka powinna być przeprowadzana stopniowo, żeby nie narażać młodego układu pokarmowego na negatywne reakcje.Dla małych mruczków przeznaczone są wszystkie karmy z etykietką „kitten”. Na początku starajmy się podawać maluchowi taki pokarm, jaki jadł w poprzednim miejscu zamieszkania, a następnie stopniowo wprowadzajmy nowe pożywienie. Przeprowadzka zawsze wiąże się ze stresem, a dodatkowa nagła zmiana karmy może zakończyć się kłopotami trawiennymi u naszego maluszka.

Obecnie w sklepach zoologicznych dostępnych jest dużo różnych pokarmów dla kociąt. Dwa podstawowe rodzaje to karmy suche w postaci chrupek oraz mokre (kawałki w sosie, w galaretce, pasztety). Wiele kociaków ma na początek problem z gryzieniem chrupek, przy odrobinie cierpliwości można je jednak nauczyć jedzenia suchej karmy. Najlepiej zacząć od mieszania niewielkiej ilości chrupek z karmą mokrą lub rozmoczoną kamą suchą, stopniowo zwiększamy ilość chrupek w naszej mieszance, aż kot nauczy się gryźć krokieciki. Nauczenie kota jedzenia zarówno karmy mokrej, jak i suchej może być bardzo istotne w przyszłości, np. w przypadku konieczności przejścia na specjalną dietę weterynaryjną, które najczęściej występują w formie suchej. Pokarmy dla kociąt mają z reguły dość małe chrupeczki, dlatego nasz pupil powinien szybko się do nich przyzwyczaić.

żywienie kociąt

Nova Foods Trainer Kitten – wysokojakościowa karma dla kociąt

Wybierając karmę zarówno dla kociaka, jak i dla kota dorosłego zawsze starajmy się kupować jedzenie najwyższej jakości – z dużym odsetkiem mięsa w składzie i bez sztucznie barwionych krokietów. Wysoka zawartość mięsa w karmie dla kociąt jest bardzo istotna, gdyż to ono właśnie będzie dla naszego kociaka źródłem bardzo potrzebnego mu do wzrostu białka. Więcej na temat wyboru właściwej karmy przeczytasz także w naszym artykule.

Czasami będziemy musieli wypróbować kilka rodzajów pokarmu, zanim trafimy na ten, który naszemu mruczkowi najbardziej odpowiada, dlatego na początku warto kupować mniejsze opakowania. Koty bywają bardzo wybredne, czasem właściciel musi długo szukać odpowiadającej im karmy, musimy jednak pamiętać, że zbyt częste zmiany diety mogą źle wpływać na układ trawienny naszego kotka. Pokarm za każdym razem należy zmienić stopniowo, urozmaicenie jest wskazane, ale starajmy się nie wprowadzać mruczkowi nowej karmy co tydzień. W przypadku, gdy naszemu kotu nudzi się jeden rodzaj pożywienia najlepiej wybrać kilka marek pokarmu i podawać na zmianę co kilka miesięcy. Zakup większych (2-4kg) opakowań jest ponadto bardziej opłacalny niż kupowanie malutkich paczek. Oczywiście są także koty, które przyzwyczajają się do jednego rodzaju karmy suchej i możemy praktycznie cały czas żywić je jedną marką pokarmu.

Karma sucha czy mokra? Ile posiłków podawać?

Specjaliści mają często skrajnie różne poglądy na to czy koty powinny jeść wyłącznie suchą czy mokrą karmę. Podawanie wyłącznie karmy suchej jest zdecydowanie najtańszym rozwiązaniem. Dobrze zbilansowana, wysokiej jakości sucha karma będzie odpowiednim pokarmem zarówno dla kociaka, jak i dla kota dorosłego. Większość właścicieli decyduje się na mieszany model żywienia i podaje chrupki oraz jedną – dwie „przekąski” w postaci karmy mokrej lub podgotowanego mięsa.

Karma sucha Leonardo Kitten

Karma sucha Leonardo Kitten

Karmę podajemy w ilości zalecanej przez producenta w tabeli na opakowaniu, kociętom mało ruchliwym powinniśmy oczywiście podawać troszeczkę mniej pokarmu. Najlepiej na podstawie obserwacji naszego kotka oraz kontroli masy ciała wybrać odpowiednią dla niego dawkę karmy. Ze względu na dużą aktywność kociaków i ich niedojrzały układ trawienny wiele osób jest zdania, że powinniśmy pozostawiać im wolny dostęp do miseczki z suchą karmą, nasz kotek będzie wówczas jadł odmierzoną przez nas ilość karmy w czasie wielu małych posiłków w ciągu całego dnia i nocy. Dawkę dobową możemy również podzielić na kilka mniejszych porcji i podawać mruczkowi pod kontrolą, co może zapobiegać przejadaniu się u małych łakomczuszków; taka metoda jest też konieczna, gdy mamy w domu kilka zwierzaków jedzących różne rodzaje pożywienia. Karmy mokrej nie możemy natomiast zostawić na cały dzień w miseczce kota, szybko bowiem obsycha i staje się nieświeża. Niezjedzone resztki musimy wyrzucić lub schować do lodówki.

Pokarmy mokre powinniśmy podawać po ogrzaniu do temperatury pokojowej. Otwarte karmy możemy przechowywać w lodówce, musimy jednak pamiętać, żeby karmy z metalowych puszek przełożyć na talerzyk lub do miseczki, przechowywanie w metalowej puszce jest niewskazane. Część kotów niestety je wyłącznie świeżo otwarte karmy, dlatego musimy zobaczyć, czy nasz mruczek zaakceptuje pokarm przechowywany w lodówce. Popularniejszymi i godnymi polecenia markami karmy mokrej dla kociąt są niewątpliwie tacki Royal Canin Babycat Instinctive, saszetki Royal Canin Kitten Instinctive, puszki Animonda Carny Kitten, saszetki Animonda Rafine Cross Kitten, tacki Animonda vom Feinsten Kitten, a także saszetki Miamor Kitten, puszeczki Leonardo Kitten, saszetki Hill’s i IAMS.

Okres dojrzewania

Karmę „kitten” powinniśmy kotkowi podawać do 12 miesiąca życia, wyjątkiem są rasy duże i rosnące wolniej, np. Maine Coon, tutaj okres ten może się wydłużyć o kilka miesięcy. Wiele kotów jest kastrowanych i sterylizowanych przed ukończeniem roku, powstaje wówczas problem, czy podawać im ciągle pokarm dla kociąt, czy też już karmę dla kotów dorosłych. Ze względu na wysoką kaloryczność karm typu „kitten” i skłonność części kotów po zabiegu kastracji do tycia często bezpieczniej jest zdecydować się na to drugie rozwiązanie.

Podobają ci się nasze artykuły? Polub nas na Facebooku.

Dużym błędem popełnianym przez właścicieli jest podawane dobrej jakości pokarmu tylko młodym zwierzakom, a przecież dorosły kot także powinien dostawać wysokiej jakości posiłki, nasz ukochany mruczek niewątpliwie na to zasługuje. Więcej o żywieniu kotów dorosłych, kotów ze skłonnością do nadwagi oraz kotów kastrowanych i sterylizowanych możesz przeczytać w naszych artykułach.

Share

Tagi: jak żywić kociakajak żywić kotakarma dla kotakarmy dla kotówżywienie kociątżywienie kota

Może cię zainteresować także:

  • Wprowadzanie drugiego kota do domu Wprowadzanie drugiego kota do domu 20 Lut, 2009
  • Kocie SPA, czyli podstawowe zabiegi pielęgnacyjne Kocie SPA, czyli podstawowe zabiegi pielęgnacyjne 11 Paź, 2009
  • Co podawać kotu do picia? Co podawać kotu do picia? 19 Lis, 2009
  • diety weterynaryjne Zestawienie diet dla zwierząt chorych 12 Paź, 2010

65 Comments

  1. piernik pisze:
    19 sierpnia 2011 o 10:16

    Rozumiem więc, że jeśli posiadam dwa 2-miesięczne kociaki, mogę oprócz stałego dostępu do wody, dać im również stały dostęp do odpowiedniej ilości suchej karmy dla kociąt, a np. rano i wieczorem podać karmę mokrą? Czy dwa razy dziennie to nie za mało?

    Odpowiedz
    • Jaga pisze:
      18 lipca 2021 o 14:59

      Ostatnio przeprowadzono badania popularnych karm dostępnych w sklepach UE. Ponad połowa zawierała zagrażające życiu ludzi i zwierząt enterokoki. Wszystkie były odporne na wszelkie antybiotyki. Pochodzą z wielkich ferm europejskich, od zwierząt karmionych antybiotykami, później przetwarzanych m.in. na karmy dla zwierząt. W karmach czai się śmiertelne niebezpieczeństwo, które ma spowodować śmiertelność większą od wszystkich ogłaszanych plag egipskich, w tym koronawirusów.

      Odpowiedz
      • Anna pisze:
        15 listopada 2021 o 22:30

        Co ty za bzdety wymyslasz

        Odpowiedz
      • Anna pisze:
        15 listopada 2021 o 22:30

        Co ty za bzdety wymyslasz

        Odpowiedz
    • Jaga pisze:
      18 lipca 2021 o 14:59

      Ostatnio przeprowadzono badania popularnych karm dostępnych w sklepach UE. Ponad połowa zawierała zagrażające życiu ludzi i zwierząt enterokoki. Wszystkie były odporne na wszelkie antybiotyki. Pochodzą z wielkich ferm europejskich, od zwierząt karmionych antybiotykami, później przetwarzanych m.in. na karmy dla zwierząt. W karmach czai się śmiertelne niebezpieczeństwo, które ma spowodować śmiertelność większą od wszystkich ogłaszanych plag egipskich, w tym koronawirusów.

      Odpowiedz
  2. szymon pisze:
    19 sierpnia 2011 o 12:10

    Jeśli nikogo nie ma przez dłuższy czas w domu to taki system karmienia jest najlepszy. Trzeba tylko pamiętać, że przy podawaniu karmy mokrej należy zmniejszyć ilość karmy suchej.
    Jeśli ktoś jest na stałe w domu to lepszym sposobem jest wydzielanie części porcji suchej karmy co jakiś czas – dzięki temu mamy pewność, że jeden z kociaków nie podjada więcej a drugi mniej 😉

    Odpowiedz
    • chanel pisze:
      8 grudnia 2019 o 20:31

      zgadzam się 😀

      Odpowiedz
  3. Nik888 pisze:
    1 stycznia 2012 o 15:14

    …Nie jest szczęgółowo przdstawione,ale mogę powiedzieć że moje kociątko dzięki tym radą będzie zdrowe. xD

    Odpowiedz
  4. Pietruszka pisze:
    26 września 2012 o 19:37

    Zarówno mój kot jak i koty znajomych, które chowamy od 3 tygodniowych kociąt, nie chciały jeść niczego oprócz mleka zastępczego przed skończeniem 6-7 tygodni. Przetarcie rozmoczonych chrupek przez sitko na gładką masę i podstępne zmieszanie z mlekiem skutkowało wymiotami. Przyszedł czas, że kotek zainteresował się moją kanapką z twarożkiem, skubnął, dziubnął i zjadł ociupinkę. Odstawialiśmy go Kitikatem, żadnych problemów żołądkowych, zjadał z apetytem, teraz je porządne jedzenie a nie Kitikata, ale do odstawiania był ok. Jeśli opiekujecie się oseskiem – nie sugerujcie się tymi 4 tygodniami – kotek sam wie kiedy jest gotowy na stały pokarm, nic na siłę.

    Odpowiedz
    • Ptysia pisze:
      27 marca 2020 o 14:47

      Karmienie kota Kitikatem to zbrodnia, to tak jakby pan jadl same zlewki i popluczyny…..prosze przeczytac sklad

      Odpowiedz
  5. Assis pisze:
    25 sierpnia 2014 o 11:18

    Mam 4 miesięczną kotke. Bardzo duzo je suchej karmy, mokrej jakoś chyba nie lubi….. jak jej porcjować „suszki”?? Stały dostęp? Kilka razy dziennie jej dawać? Ile razy? Nigdy wczesniej nie miałam kotka i nie wiem jak go karmić…

    Odpowiedz
    • Anis pisze:
      24 czerwca 2019 o 13:48

      Witam.sucha karmę zostaw do ciągłej dyspozycji, natomiast mokra wydzielają 2 razy dziennie. Np. Śniadanko i kolacja.

      Odpowiedz
      • Jagodka pisze:
        7 października 2019 o 03:52

        Co za debil pisał ten artykuł? KARMA SUCHA TO ABSOLUTNIE NAJGORSZA KARMA DLA KOTA. NIEWAZNE CZY MA ‚DOBRY SKLAD’!!!!

        Odpowiedz
        • ana pisze:
          8 października 2019 o 23:12

          dokładnie, debil do kwadratu, chyba sponsorowany fuj i wstyd

          Odpowiedz
          • Vipo pisze:
            23 lutego 2022 o 09:06

            Rozumiem, że artykuł jest stary ale warto go zaktualizować… Bo straszne brednie tu są. I jeszcze polecanie najgorszych karm

        • ch-@- pisze:
          8 grudnia 2019 o 20:33

          no własnie

          Odpowiedz
          • Vipo pisze:
            23 lutego 2022 o 09:06

            Rozumiem, że artykuł jest stary ale warto go zaktualizować… Bo straszne brednie tu są. I jeszcze polecanie najgorszych karm

          • Vipo pisze:
            23 lutego 2022 o 09:06

            Rozumiem, że artykuł jest stary ale warto go zaktualizować… Bo straszne brednie tu są. I jeszcze polecanie najgorszych karm

        • mareckikl pisze:
          13 listopada 2020 o 12:58

          Skąd to wiesz ? Wszystkie firmy, nawet te uważane za najlepsze, produkują suchą karmę dla młodych kotków

          Odpowiedz
  6. Marta pisze:
    2 czerwca 2016 o 23:40

    Najbardziej śmieszy mnie, że podajecie tutaj za przykład bardzo dobrej karmy Royal Canin. Przykro mi, ale Royal pomimo tego że jest BARDZO rozreklamowany, tak jak np. Purina, są to słabe karmy. Zawierają bardzo duży dodatek zbóż lub innych niepotrzebnych kotom zapychaczy, przewyższających ilość składników pochodzenia zwierzęcego. Niestety, Royal jest firmą posiadającą spory budżet, więc mogą sobie pozwolić nawet na organizowanie specjalnych szkoleń/pokazów dla weterynarzy, dzięki temu polecają oni tę karmę klientom jako produkt super 🙂 .. Małe kotki powinny dostawać jeść przynajmniej 4 razy dziennie, średnio co 4 godziny, jednak z doświadczenia wiem że zazwyczaj kotki są głodne częściej.

    Odpowiedz
  7. winetou pisze:
    24 lipca 2016 o 10:00

    Witam
    Suche karmy wymienionych tutaj marek: Hill’s, Royal Canin, ProPlan, czy Sanabelle to nie są karmy wysokiej jakości.Wystarczy tylko przeczytać skład tych produktów.Dobre karmy to np:WildCat,Power of Nature Natural Cat,Applaws,Orijen,Taste of The Wild,Purizon.
    Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • Ines pisze:
      8 września 2016 o 11:47

      Potwierdzam. Mamy teraz wśród znajomych wielu nowych właścicieli kotów. Postanowiłam podpytać (bo też będziemy mieć kiciusia) i wymienione w artykule karmy są niedobre. Pokarmy takie jak wymienia Winetou + np. Acana, Animonda Carny czy Bozita (dla kociąt) są dużo lepsze, ponieważ to tak zwane karmy bezzbożowe (rośliny kotu do szczęścia nie są potrzebne). Mniejsza porcja lepiej i na dłużej syci a jednocześnie jest zdrowsza dla kota. My zdecydowaliśmy wypróbować Acanę, Applaws, Bozitę i Catz Finefood, ewentualnie TOTW.

      Odpowiedz
    • Dana pisze:
      17 lipca 2019 o 14:10

      Mam 11-letniego kota który był karmiony całe życie Royalem, wciskanym zresztą przez VET-a. Teraz ma popsute zęby , kamień na zębach,torbiele w nerkach i dalej zalecają Royal Renal. Zęby wyrwane. kamień zdjęty i pytanie co robić dalej? Kot (dachowiec) ma bardzo słaby apetyt. A te karmy poza zbożami pewno są pełne syropu glukozowo-fruktozowego bo kot je jak mu posypię mięsko cukrem???.
      Co robi?. A może znacie receptę na samodzielne zrobienie pełnowartościowej karmy w słoiczkach? Kupuję też piersi z indyka i kurczaka i kroję drobno. trochę to je.

      Odpowiedz
    • Agnieszka pisze:
      7 grudnia 2020 o 11:55

      A co z Farminą mój dorosły kot ja jadła z tego co czytałam 98%Jest pochodzenia zwierzęcego

      Odpowiedz
  8. TomkoB pisze:
    20 stycznia 2017 o 20:37

    Kto chce zarobic w necie kilkanascie $$ dziennie?? Metoda jest prosta i dziala, poszukajcie sobie w gogle: jak kosic kase na adfly

    Odpowiedz
  9. Ewelina pisze:
    20 lutego 2017 o 20:57

    A ja bym uważała z karmą Power of nature. Kupiłam ją raz i nigdy więcej nie zamierzam. Kot dostał po niej jakiegoś dziwnego ataku przypominającego padaczkę. Nigdy wcześniej ani później to się nie zdarzyło. Nie wiem co dodają do tej karmy, ale to na pewno nie ma nic wspólnego z naturą.

    Odpowiedz
    • Julia pisze:
      9 czerwca 2017 o 18:55

      I nie pomyślała Pani o udaniu się do weterynarza po takiej sytuacji? Skąd w ogóle pewność, że była to reakcja na karmę?
      Karma jest akurat dobrej jakości i wątpię, by „coś” do niej dodawali.

      Odpowiedz
    • leo pisze:
      30 czerwca 2017 o 03:06

      Ewelino 3 koty na Power of nature ( jeden 17 letni senior) moze kot ma padaczkę ? Wiec nie pisz głupot PON to wzorcowa karma sucha i mokra

      Odpowiedz
      • teresa pisze:
        20 czerwca 2019 o 15:56

        Moze i dobra ale moje zwierzaki nie lubia; moj pies ma chore nerki, wiec kupuje mu tylko dobrej jakosci puszki ale on najchetniej je surowe miesko i tripes, zadnych power of nature; nie wiem jak dobre sa ale nie wszystkin smakuja; moje dwu-miesieczne kotki jedza sucha karmeproseries kitten chatons gatitos, bez kukurydzy, zboz czy soi; a i tak wole im dac prawdziwe miesko ze sprawdzonego zrodla; kot sam wie ile ma zjesc, ale nie wiem czy kocieta tez wiedza …

        Odpowiedz
        • Anna pisze:
          15 listopada 2021 o 22:35

          Kotu domowemu nie daje się surowizny.jesli już musisz to obgotowane.wzmagasx tylko agresję i ryzykujesz,że zachoruje

          Odpowiedz
  10. Angelika pisze:
    25 maja 2017 o 10:18

    A ja karmię mojego kotka naprzemiennie karmą suchą obt oraz karmą mokrą naturest 🙂 Oczywiście dochodzą do tego równe przysmaki i smakołyki, które kupię od czasu do czasu 🙂 A wy jak karmicie?

    Odpowiedz
    • Julia pisze:
      9 czerwca 2017 o 18:52

      Kot nie powinien jeść suchej karmy.

      Odpowiedz
      • Jakub pisze:
        26 czerwca 2017 o 19:25

        I tu się nie zgodzę. Zwłaszcza dorosły kastrowany kot może mieć problem z oddawaniem moczu. Koty same z siebie mało piją, podawanie im ciągle mokrej karmy zmniejsza u nich chęć do picia. Kot mniej sika, resztki moczu zalegają mu w pęcherzu i tworzą kamienie, przez co kot potem choruje i posikuje poza kuwetę. Oczywiście może tutaj również dojść czynnik stresowy ale generalnie kot powinien dostawać więcej suchej a mniej mokrej karmy. Dzięki temu więcej pije, więcej sika a za tym idzie mniejsze ryzyko wystapenia choroby.

        Odpowiedz
      • Andzie pisze:
        5 sierpnia 2018 o 08:43

        Małym kotom podobno szkodzi karma. Ja mam 7 tygodniowego kitka i narazie niepróbowałam testować na nim rzadnych karm. Je pasztet i wędliny (bez przypraw) lubi włazić na stół i podjadać? Czasem podaje mu mleko krowie i nic mu nieszkodzi bo podaje mu co ok. 2 dni i w małych ilościach.. Często miałczy nad ranem bo jest głodny. Karmie go ok. 4 razy dziennnie w tym rano w południe o 16 i wieczorem oraz dostaje na noc w miseczce a on rano nadal piszczy. Co z tym zrobić?

        Odpowiedz
        • kiri pisze:
          8 grudnia 2019 o 20:35

          Andzie zgadzam się małe kotki niepowinny jesc suhej karmy jak mun raz zjadłto musiałam go zabrać do lekaza!

          Odpowiedz
        • Anna pisze:
          15 listopada 2021 o 22:37

          Zero odpowiedzialności.dajesz mu wędliny????przecież tam jest pełno soli i innych goowien.

          Odpowiedz
      • teresa pisze:
        20 czerwca 2019 o 17:09

        musza, na mokrej karmie nie cwicz zebow, a powinny; tak jak czlowiek, glowne problemy czlowieka jak i kota jest nienaturalna karma; jezeli kot sie sam zywi to mozna mu czasami troche suchego podrzucic; jako treat; przekaska; jezeli nie poluje to unikac karmy ze sklepu, lepiej samemu zrobic koci pasztecik, miesko, i troche suchego zeby gryzl; tak uwazam; nie ma nic gorszego niz karma ze sklepu; i prosze mi nie truc o bilansie bo tygrysy zra mieso i o bilansie nie mysla; nie mowie zeby polowac na zdrowe myszki i ptaszki dla kociat, ale miesko dostarczac trzeba

        Odpowiedz
  11. Natalia pisze:
    20 czerwca 2017 o 20:31

    Mam 3 miesięcznego cudownego kocurka Neva Masquerada. Jest na BARF-ie i mokrej z puszek Cosma tai, Animonda Vom Feinsten a czasem Grau schlemmertopfchen. Dobra sucha stoi cały czas ( Taste of the Wild) w miseczce on nawet nie powacha. Najbardziej jednak smakuje mu surowizna.

    Odpowiedz
    • teresa pisze:
      20 czerwca 2019 o 17:13

      i slusznie! surowe, jeszcze ma instynkt!

      Odpowiedz
      • Anna pisze:
        15 listopada 2021 o 22:38

        Bzdura i najgorsze co można zrobić.surowizna…doucz się trochę.

        Odpowiedz
  12. A. Gatta.lineS pisze:
    12 lipca 2017 o 14:59

    A kot nie powinien jeść surowego? Przecież TO leży w jego naturze… Mam małego kota, znaleźliśmy porzucone, dostaje średnio co 4 godziny, na przemian surowe, z saszetką kitikat, ponieważ inne dla juniorów nie są w sklepie dostępne… Suszonej karmy nie chce… I mleko 🙂

    Odpowiedz
    • Kociczka pisze:
      22 sierpnia 2017 o 22:46

      A. Gatta.lineS,
      Całkowicie się zgadzam, koty jedzą w naturze surowe mięso, lecz małe kociaki trzeba przyzwyczaić. Zresztą jeśli kociakowi dawałoby się samo mięso np. Z obciętym tłuszczem kotkowi mogłoby brakować ważnych składników odżywczych.

      Odpowiedz
    • Dorota pisze:
      4 października 2017 o 10:51

      mleka absolutnie nie można podawać kotu, a kitekat to najgorsze co może być…

      Odpowiedz
  13. Dorota pisze:
    4 października 2017 o 10:50

    Polecacie karmy z najniższej półki podpisując je tym samym karmami z wyższej półki godnymi polecenia?!?! Royal Canin, ProPlan, czy Sanabelle to takie same paskudstwo co whiskas czy kite kat :O Ponadto a diecie powinna być przede wszystkim karma mokra i mięso, sucha karma moze być tylko dodatkiem- no chyba, ze ktoś chce wykończyc kota

    Odpowiedz
  14. xxx pisze:
    19 października 2017 o 21:06

    Mam kotki i mam pytanie czy małym kotka można podawać gotowane jajka

    Odpowiedz
  15. Ona pisze:
    8 grudnia 2017 o 20:35

    Można podawać żółtko bez białka z jajka.

    Odpowiedz
    • Aneta pisze:
      9 lipca 2018 o 06:32

      M!eko dla kociąt przez smoczek dla kotków co 2 godziny. I biegiem do weterynarza on pomoże ustalić karmienie.

      Odpowiedz
      • bejek07 pisze:
        7 maja 2019 o 20:31

        mam nadzieje ze pomoze

        Odpowiedz
  16. Radek pisze:
    21 maja 2018 o 18:07

    Pomocy dziś samochód przejechał kotkę która osierociła 3 małe kocięta które mają 5 dni co ile i jakim mlekiem je karmić

    Odpowiedz
  17. Ineska pisze:
    7 października 2018 o 14:41

    Szkoda, że artykuł jest sponsorowany i pisze się w nim, ze Royal Cabin to wysoka jakość produktu!! Większych bzdur nie czytałam. Później takie biedne kociaki dostaja royale, whiskasy i inne syfy, koszmar.

    Odpowiedz
  18. Krystyna pisze:
    18 lutego 2019 o 13:39

    Teraz ciężko uwierzyć w cokolwiek. Niestety trzeba wszystko sprawdzać metodą prób i błędów. Każdy kociak jest inny, ma inne zapotrzebowanie. Ja po wielu poszukiwaniach znalazłam karmę, która spełnia wszystkie moje wymagania. Stosujemy już dość długo Bozitę.

    Odpowiedz
  19. Marcin pisze:
    18 lutego 2019 o 18:05

    moja kotka dostaje i mokra i sucha karme z bozity i jakos jest zdrowa nic jej nie jest, ma oczywiscie tez staly dostep do wody a nawet do mleka. wydaje mi sie ze niektorzy to juz swiruja na punkcie karmienia zwierzat, wiadomo trzeba inwestowac w zdrowa karme dla naszych pupili ale juz nie przesadzajmy.

    Odpowiedz
  20. fusska pisze:
    29 kwietnia 2019 o 00:10

    my podajemy na razie mokrą karmę z Bozita Feline Function Kitten, no i oczywiście mleko i inne przysmaki dla malutkich kotków 🙂

    Odpowiedz
  21. bejek07 pisze:
    7 maja 2019 o 20:28

    Potrzebuje pomocy… Mam 2-tygodniowego kota a matki jak nie bylo, tak nie ma. Biedaczek może z głodu oszaleć. Czasami nawet z domu słysze jak na dworze miałczy. Chcę go nakarmić czym kolwiek, byle tylko sie najadł. Martwię się o niego więc sądze że znajdę jaką kolwiek pomoc.

    Odpowiedz
  22. Duska pisze:
    21 września 2019 o 09:27

    Hej. Od miesiaca jestem wlascicielka kotow. Mam dwa 3-miesieczne kocięta. Codziennie rano sypie im TOTW Rocky Mountain i 2 razy dziennie daje mokra karme Animonda Carny Kitten z dodatkiem wody(nie chcą pić sam3j wody z miseczki). Fajnie przybierają na wadze mają komplet szczepien. Ale jest coś co mnie martwi… A mianowicie pchly… Ciągle wracają, albo nawet w ogóle ‚nas nie opuszczaja’) po pierwszym oprysku u wetea ukapalam je po tygodniu wyczesalam zdechł eosobniki i był spokój może tygodnia jak zauważyłam kolejne osobniki.Koty opryskane fyprystem(ponoć ma działać do 5tyg) ,cały pokój wypsikalam Flee(ponoć działa na kazde stadium do 9tyg) . i co wczoraj po 2 tygodniach już je puścić na cały dom więc kąpiel i co znów pchly!!! no skąd no… i z t3go wszystkiego zapomniałam że nie powinno się pryska pi kąpieli i je wczoraj znów opryskalam tym fyprystem. n83 mam pojęcia co robić. Może ktoś coś doradzi mądrego…

    Odpowiedz
    • hania pisze:
      7 listopada 2020 o 13:56

      zapytaj weterynarza.Ja stosuje Frontline Spot-On ( niemiecki specyfik)co miesiac z dobrym skutkiem bo pchla jak sie napije takiej krwi,a oto jej chodzi ,to nie zdazy sie rozmnozyc i szybko zdycha.Niestety to cudo czyli kosztuje cos kolo 80 zl za kartonik z 3 ampulkami,czyli wystarcza to na 3 razy

      Odpowiedz
  23. Duska pisze:
    21 września 2019 o 12:41

    Hej. Od miesiaca jestem wlascicielka kotow. Mam dwa 3-miesieczne kocięta. Codziennie rano sypie im TOTW Rocky Mountain i 2 razy dziennie daje mokra karme Animonda Carny Kitten z dodatkiem wody(nie chcą pić samej wody z miseczki). Sa zdrowe, fajnie przybierają na wadze i już mają komplet szczepien. Ale jest coś co mnie martwi… A mianowicie pchly… Ciągle wracają, albo nawet w ogóle ‚nas nie opuszczaja’) po pierwszym oprysku u weta po tygodniu przeniosłam je do domu, ukopalam pewna ze juz sie pozbylam szkodnikow wyczesalam zdechłe eosobniki i był spokój może tygodnia jak zauważyłam kolejne osobniki na moich odpchlonych przecież pupilach….Koty znow opryskalam fyprystem(po 2 tyg a ponoć ma działać do 5tyg) ,cały pokój wypsikalam Flee(ponoć działa na kazde stadium rozqojowe pchly do 9tyg) i co wczoraj po 2 tygodniach już odrobaczone po raz 3(jakoś tak równolegle je odrobaczam i odpchlam) chcialam puścić na cały dom więc kąpiel… i co znów pchly tylko 2 ale jednak!!! no skąd no… i z tego wszystkiego zapomniałam że nie powinno się pryska 2 dni po kąpieli i jak tylko wyschly znów opryskalam tym fyprystem…. i teraz nie mam pojęcia co robić czy ten spec6fik zadziała czy nie, czy mogę teraz po tych 2 dniach zablokować im frotline combo spot on po połowie chociaż i za miesiąc już po całej dawce.Kupilam znów ten cały flee wiec znów opryskam cały pokój, ale jakby nie było dzieci ciągle ganiaja do kotów, czy One tego nie rozniosła po całym domu… Może ktoś coś doradzi mądrego…bo mi już ręce opadają. zlitowalakzlitowalamalymi dachowcami, przygarnelam opiekuje się Nimi najlepiej jak potrafię, a czuje się q tym wszystkim nieudolna.

    Odpowiedz
  24. Monika pisze:
    21 listopada 2019 o 20:19

    Koty nie powinny jeść karmy suchej ponieważ powoduje ona odwodnienie kota (kot jedzacy wyłącznie suchą karmę powinien wypijac szklankę wody dziennie a jest to niemożliwe). Koty powinny jeść wyłącznie wysokomiesną mokrą karmę (więc wszelkie whiskasy, kitikety czy purriny odpadają bo mają 4% mięsa i zborza, które nie są częścią kociej diety) lub surowe mięso ale odpowiednio suplementowane tzw barf- polecam sobie o nim poczytać 😁 PS kot jedzacy wysokomiesne puszki czy mięso będzie mało pił, ale spokojnie jest to naturalne, ponieważ koty pobierają wodę z pożywienia (z mięsa)

    Odpowiedz
  25. Adrianka pisze:
    9 stycznia 2020 o 22:18

    Trzeba dbać o delikatne brzuszki kociaków, jeśli chcemy dla nich jak najlepiej – a na pewno chcemy. Dlatego jakość karmy i jej skład ma duże znaczenie. U nas kocie uczty składają się z różnych smaków karmy 77.

    Odpowiedz
  26. Miodek pisze:
    15 kwietnia 2020 o 22:48

    Ludzie, używajcie autokorekty. Bzdury z błędami, które tu wypisujecie są gorsze od KitKatów. Dramat, do szkoły i do słownika, a nie do kotów.

    Odpowiedz
  27. Ania pisze:
    31 maja 2020 o 11:23

    Witam. Mam pytanie w sprawie kotków mam pierwszy raz i wolę się dowiedzieć od osób kompetentnych. Kotka się okocila i jest dzika trochę znalazła sobie unas lokum. Urodziła 5 kociąt. Mają 6 tyg zaraz z tego co zauważyłam już im chyba nie starcza same mleko, jest ich dużo bo aż 5 czym mogę je dokarmiać bo widzę że się pchają do jej karmy? Proszę o rade

    Odpowiedz
  28. mareckikl pisze:
    13 listopada 2020 o 13:08

    Skąd to wiesz ? Wszystkie firmy, nawet te uważane za najlepsze, produkują suchą karmę dla młodych kotków

    Odpowiedz
  29. Koci behawiorysta - weterynarz pisze:
    27 lutego 2021 o 12:30

    Jesteście śmieszni z tym swoim artykułem.
    ŻADEN KOT NIE POWINIEN JEŚĆ SUCHEJ KARMY W ŻADNYM PRZYPADKU. Skutki uboczne: odwodnienie (picie dużej ilości wody nie pomoże, w karmie suchej jest do 8% ok. wilgotności, kot pobiera wodę z pokarmu, więc musi być wilgotność na poziomie 70%), problemy z układem moczowym, problemy z wątrobą, wyjałowienie układu pokarmowego, otyłość (sucha karma uzależnia). Jeżeli kochasz kota – nie podawaj za nic w świecie suchej karmy. Kup mokrą Feringe, MAC’a albo inną dobrej jakości mokrą. Jak cię nie stać na kota to go nie bierz, proste, a nie będziesz dawać mu whiskasa, który najtańszy nie jest 😉

    Odpowiedz
  30. Koci behawiorysta - weterynarz pisze:
    27 lutego 2021 o 12:30

    Jesteście śmieszni z tym swoim artykułem.
    ŻADEN KOT NIE POWINIEN JEŚĆ SUCHEJ KARMY W ŻADNYM PRZYPADKU. Skutki uboczne: odwodnienie (picie dużej ilości wody nie pomoże, w karmie suchej jest do 8% ok. wilgotności, kot pobiera wodę z pokarmu, więc musi być wilgotność na poziomie 70%), problemy z układem moczowym, problemy z wątrobą, wyjałowienie układu pokarmowego, otyłość (sucha karma uzależnia). Jeżeli kochasz kota – nie podawaj za nic w świecie suchej karmy. Kup mokrą Feringe, MAC’a albo inną dobrej jakości mokrą. Jak cię nie stać na kota to go nie bierz, proste, a nie będziesz dawać mu whiskasa, który najtańszy nie jest 😉

    Odpowiedz
    • Vessna pisze:
      12 czerwca 2021 o 11:37

      Brawo!

      Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Poprzedni wpis Z kotem na spacer?
  • Następny wpis Choroby nerek u kotów
  • Sklep zoologiczny

    Koniecznie odwiedź także nasz Sklep zoologiczny gdzie kupisz karmy i akcesoria dla swojego pupila.
    sklep zoologiczny
  • Kategorie na portalu

    • Bez kategorii (3)
    • Koty (35)
      • Felietony o kotach (1)
      • Inne artykuły o kotach (6)
      • Kocie ABC dla początkujących (18)
      • Koty dla początkujących (21)
      • Opieka nad kotem i jego pielęgnacja (13)
      • Wychowanie kota (3)
      • Zdrowie kotów (13)
      • Żywienie kotów (10)
    • Małe zwierzęta (3)
      • Myszy (2)
    • Psy (37)
      • Felietony z psami w tle (2)
      • Inne artykuły o psach (2)
      • Opieka nad psem i pielęgnacja (19)
      • Psy dla początkujących (24)
      • Wychowanie i tresura psa (10)
      • Zdrowie psów (17)
      • Żywienie psów (8)
  • Najnowsze wpisy

    • Jak bardzo aktywny powinien być pies?
    • Alergia u kota – wprowadzenie
    • Jak bawić się z kotem
    • Pies wegetarianin czy to możliwe?
    • Kot wegetarianin?
  • Najnowsze komentarze

    • fef o Pielęgnacja kociej sierści
    • fef o Pielęgnacja kociej sierści
    • fef o Pielęgnacja kociej sierści
    • Basia o Żywienie kotów – podstawy
    • Sophia Malter o Oseski – jak odkarmić porzuconego kociaka
  • Kanały RSS

    • Najnowsze artykuły
    • Najnowsze komentarze

© Copyright 2022 Portal zoologiczny Zwierzakowo.pl. Typegrid Theme by WPBandit.